Börja med e-handel

Nu för tiden kan nästan allt köpas online, från kläder till böcker till vinterdäck. Många konsumenter föredrar nu också så kallad e-handel över att handla i en fysisk butik. Den som har en vara att sälja, antingen som tillverkare eller som återförsäljare, gör därför klokt i att se till att de har väl utbyggda tjänster för kunder som vill handla över nätet. E-handel involverar naturligtvis också aspekter som detaljhandlare på den fysiska marknadsplatsen inte behöver bekymra sig över. En av dessa saker är konverteringsgraden, ett mycket viktigt mått för handel online.

E-handel är ett bekvämt sätt att handla online

E-handel och konverteringsgrad

Konverteringsgraden är ett mått på hur framgångsrik en e-handel är. Den jämför två saker: hur många besökare en sida har, och hur många av dessa besökare som sedan gör något på sidan. Med andra ord, i hur stor utsträckning kan ett besök omsättas eller konverteras till handling? För onlinebutiker rör det sig framförallt om att de som besöker sidan också ska köpa någonting. Med till exempel individualiserad reklam på sociala medier och specialerbjudanden kämpar därför onlinehandlare för att höja sin konverteringsgrad.
Det finns flera olika sorters onlinehandel. Utbudet kan till exempel delas upp i onlineauktioner och onlinebutiker, där den förra säljer varor eller tjänster till högstbjudande, snarare än till ett fast pris. Det går även att skilja mellan ren och partiell e-handel. Hos rena e-handlare tillhandahålls det som köps helt och hållet online, som till exempel e-böcker eller program för nedladdning. Rör det sig om en partiell e-handlare leder ett köp till att en fysisk vara eller tjänst kommer till kunden.

Bakgrund och utbredning

Redan i internets barndom diskuterades möjligheten att använda det nya verktyget för att sälja varor och tjänster. Först i mitten av nittiotalet kunde dessa diskussioner omsättas i verklighet och de första butikerna för e-handel öppnas. Mest banbrytande för sin bredd och användarvänlighet var kanske Amazon, och sidan är än idag världens största e-handelsplats. Under årens lopp har dock en rad konkurrenter och mer nischade handelsplatser tillkommit. Deras existens underlättas av de många betalningssätt som nu finns tillgängliga för konsumenter världen över.
Även i Sverige har e-handeln sett en stark tillväxt de senaste tjugo åren. Den svenska marknaden rymde tidigt många pionjärer inom e-handel, något som skulle visa sig vara tecken på en enorm IT-bubbla – expansion och spekulation långt utöver efterfrågan – när marknaden sedan kraschade i början av 2000-talet. Den svenska IT-marknaden återhämtade sig dock och kom tillbaka starkare än förut, i och med samhällets snabba digitalisering. Idag finns det hundratals e-handlare i Sverige som erbjuder varor och tjänster för alla nischer och smaker.

E-handel med förnuft

Den som funderar på att starta sin egna e-handel gör ändå klokt i att fundera på hur efterfrågan verkligen ser ut inom just deras tilltänkta nisch. Även om onlinehandeln erbjuder stora möjligheter lär oss erfarenheten av IT-bubblan att det är ett misstag att se försäljning online som en sedelpress. Som tur är har kunskaperna blivit större sedan dess, och rekommendationer och praxis har kunnat uppstå. Idén om konverteringsgrad är ett koncept som kan hjälpa nya e-handlare undvika de värsta fallgroparna.