Optimera din verksamhet med Adwords

Adwords driver trafik till din webbsida

Google Adwords är idag nästan ett måste om du har en hemsida eller e-butik som du vill driva trafik till. Med hjälp av Adwords skapar du små text- eller bildannonser som visas på bland annat Google när någon söker på specifika ord eller fraser. Du betalar endast när någon klickar på din annons, vilket gör att du inte behöver lägga ut onödiga, fasta kostnader eller startavgifter för att komma igång med din marknadsföring på nätet. Ytterligare en fördel är att besökarna som hamnar på din sida via annonserna ofta håller en ganska god kvalitet, eftersom de specifikt är ute efter innehåll som matchar din sida.

Adwords är enkelt att komma igång med

Det är väldigt enkelt att komma igång med annonsering på nätet. Om du inte har ett konto sedan tidigare kan du skapa ett kostnadsfritt Adwords-konto på www.google.se/adwords. Väl inloggad skapar du sedan en kampanj, till exempel en med namnet på din hemsida, så att du enkelt kan hålla isär dina kampanjer om du har flera sidor som du vill driva trafik till. Sedan är det bara att sätta igång och skapa annonserna, oavsett om du vill att de ska visas med endast text eller med text och bild.

Adwords är bra på det sättet att du blir guidad genom varje steg när du ska skapa en annons. Ett tips är att försöka få in så mycket informativ text som möjligt, eftersom utrymmet är ganska begränsat. Ett annat tips är att använda sig av nyckelord och andra ord som väcker uppmärksamhet så att just din annons sticker ut bland mängden. Du kan till exempel ange lägsta pris, snabb leverans, eventuella kampanjer eller tjänster som du erbjuder. Det gäller att få läsaren att klicka på just din annons!

Utforma annonserna som du vill

Hur, var och när dina annonser ska visas bestämmer du själv. Du kan ange vilka länder, språk och till och med vilka tidpunkter de ska visas på. Som tidigare nämnts visas dina annonser när någon söker på att specifikt ord eller en fras på till exempel Google. Det kan exempelvis handla om att någon söker på ”hundbur”, ”koppel till hund” eller ”hundmat” om du driver en e-handelssida med hundtillbehör. Dessa ord och fraser, så kallade nyckelord, bestämmer du själv. Detta betyder att du avgör när dina Adwords ska visas, beroende på vad någon söker på för ord.

I Adwords finns ett flertal verktyg som kan hjälpa dig att skapa en så bra annons som möjligt. Ett av dessa är sökordsverktyget som du kan använda dig av för att hitta relaterade nyckelord som passar din hemsidas innehåll. I verktyget kan du ange din hemsidas webbadress och på så sätt få upp en rad ord och fraser som matchar ditt innehåll och som är populära sökord på Google. Ta hjälp av dessa ord och fraser när du ska utforma din annons!

Bestäm din egen budget

Google Adwords är ett effektivt verktyg för dig som vill marknadsföra din webbsida online. Det är enkelt att komma igång med det, och det behöver inte heller bli särskilt dyrt. De har en funktion som sätter ett automatiskt pris för varje klick, bland annat beroende på hur mycket dina konkurrenter är villiga att betala för samma nyckelord eller hur många som brukar söka på ordet. Många söker kanske till exempel på ”hundbur”, medan ”burar för hundar” inte är lika vanlig. Har du en tajt budget kan du då välja att bjuda på det senare begreppet, som troligen är billigare.